Perinteinen automaattivaihteisto:
Perinteinen automaattivaihteisto koostuu momentinmuuntimesta, kahdesta planeettavaihteesta sekä monipuolisesta hydrauliikkapiiristä, joka kytkee vaihteet päälle. Nykyään hydrauliikkaa on jonkin verran korvattu elektroniikalla, mutta edelleen hydrauliset männät suorittavat vaihteen kytkemisen. Automaattivaihteiston ohjaukseen on jatkuvasti lisätty elektroniikkaa. Uudet vaihteistot muun muassa oppivat kuljettajan ajotavasta ja tekevät vaihteiden vaihtoja automaattisesti keräämänsä tiedon perusteella.
Perinteinen automaattilaatikko
Planeettapyörästö
DSG:
DSG-vaihteisto eli ns. suorakytkentävaihteisto käyttää kaksoiskytkin rakennetta. Suurin kaksoiskytkinvaihteiston käyttäjä on volkswagen. Vaihteistossa on kaksi erillistä kytkintä parillisille ja parittomille vaihteille. Tällä tavalla saadaan vaihteenvaihdoista nopeita, saumattomia ja polttoaineenkulutusta alemmas, kun seuraava vaihde on jo tavallaan valittuna. Eli siis koko ajan vaihteistossa on 2 vaihdetta samaan aikaan päällä. Ensimmäisen sukupolven DSG:t olivat toteutettu märkäkytkimillä ja uudemmat kuivakytkimillä. 6-vaihteinen DSG-vaihteisto koostuu tavallaan kahdesta 3-vaihteisesta mekaanisesta vaihteistosta, joilla kummallakin on oma kytkin. Vaihteisto käyttää auton anturitietoja hyväkseen, niin kuin normaali automaattivaihteisto, optimoidakseen vaihteiston toimintaa.
DSG vaihteisto
CVT:
CVT- on portaaton automaattivaihteisto.
Voima välitetään esimerkiksi kiilahihnavariattorilla.
Variaattorissa kiilahihna on kahden kartion välissä, joiden etäisyyttä voidaan säätää. Tämän seurauksena hihnan etäisyys pyörän akselilta vaihtelee, jolloin sama moottorin kierrosluku tuottaa muuttuvan hihnanopeuden, eli muuttuvan välityksen. CVT on usein normaalia automaattivaihteistoa taloudellisempi yksinkertaisemman ja tehokkaamman tekniikan takia. Tarkoitus on, että vaihteiston välitys muuttuu kierrosluvun kanssa siten, että kiihdyttäminen tapahtuu suurilla kierroksilla, mutta tasaisessa ajossa vaihteisto käyttää mahdollisimman taloudellista kierroslukua.
CVT- vaihteisto
Momentinmuuntimen toiminta:
Automaattivaihteiston yhteydessä mainittiin momentinmuunnin joka on sijoitettu vaihteiston eteen. Rakenteeltaan momentin muunnin on nestekytkimen kaltainen. Laitteet poikkeavat toisistaan rakenteellisesti varsin vähän. Momentinmuunnin on periaatteessa nestekytkin jonka pumppu ja turbiininpyörän väliin on asennettu johtopyörä (Staattori) Johtopyörän merkitys on suuri sillä se suurentaa vääntömomenttia.
Momentinmuunnin on täytetty öljyllä joka lämmön pois kuljettamiseksi vaihtuu jatkuvasti. Öljy virtaa momenntinmuuntimeen johtopyörän akselin ja ensiöpumun käyttölaipan välistä ja palaa takaisin vaihteistoon kytkinakselissa olevan porauksen ja paineenrajoitinventtiilin kautta. Venttiili säätää momenttimuuntimeen määrätyn suuruisen täyttöpaineen.
Momentinmuunnin
Automaattivaihteiston huolto:
Automaattivaihteiston huolto eroaa manuaalivaihteiston huollosta lähinnä
öljyjenvaihtovälillä. Automaattivaihteisto vaatii huomattavasti
useammin öljyjen vaihtoa kuin manuaali. Monissa automaattivaihteistoissa
on myös vaihdettava suodatin öljynvaihdon yhteydessä. Suurin osa
hajonneista automaattivaihteistoista on hajonnut, kun öljyjä ei ole
vaihdettu tarpeeksi usein. Öljyjenvaihtomenetelmiä on useita, esim.
huuhtelu. Esimerkiksi Fordin Powershift vaihteistolla öljynvaihtoväli on
60 tkm.
Vaihteenvalitsimen merkinnät:
P= (Park) Parkki vaihde
N= (Neutral) Vapaa vahde
R= (Reverse) Peruutus vaihde
D= (Drive) Ajovaihde
S= (Sport) Ajovaihde jolla annetaan moottorin kierrosten nousta normaalia korkeammaksi
2= (2-vaihde pakotettu) Ajovaihde jossa on kytkettynä kakkosvaihde päälle joka vaihtuu isompaan jos kierros lukemat nousevat liian korkeaksi
3= (pakotettu 3-vaihde)
4= (pakotettu 4-vaihde)
N= (Neutral) Vapaa vahde
R= (Reverse) Peruutus vaihde
D= (Drive) Ajovaihde
S= (Sport) Ajovaihde jolla annetaan moottorin kierrosten nousta normaalia korkeammaksi
2= (2-vaihde pakotettu) Ajovaihde jossa on kytkettynä kakkosvaihde päälle joka vaihtuu isompaan jos kierros lukemat nousevat liian korkeaksi
3= (pakotettu 3-vaihde)
4= (pakotettu 4-vaihde)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti