maanantai 31. heinäkuuta 2017

Kaksoismassavauhtipyörä



                          Kaksoismassavauhtipyörä






Kaksoismassavauhtipyörä on eri automalleissa käytetty vauhtipyörän rakenne, joka koostuu sisemmästä ja ulommasta osasta sekä voimia välittävistä jousista. Kaksiosaisen rakenteen tarkoituksena on tasata kampiakselilta välittyvää vääntövärinää tavanomaista vauhtipyörää tehokkaammin. Tämän ansiosta moottoria voidaan käyttää alemmilla käyntinopeuksilla, jolloin vaihteiden välityssuhteita on voitu nostaa. Vaihteiston rakenteita on tällöin voitu keventää pienemmän polttoainekulutuksen aikaansaamiseksi. Rakenne ei välttämättä kestä auton koko käyttöikää vaan vauhtipyörä saatetaan joutua uusimaan.


Kaksoismassavauhtipyörän kohtaloksi koituu yleensä jousten väsyminen. Ne joko löystyvät, jolloin vauhtipyörän osien välinen liike pääsee liian suureksi, tai jouset voivat jopa katketa, jolloin palaset tekevät pahojaan. Yleensä vika ilmenee pahana ravistuksena tai kovana kolinana. Ainoa korjauskeino on koko hökötyksen uusiminen, mikä maksaa maltaita.

Kaksoismassavauhtipyörän korvaaminen yksiosaisella ei välttämättä ole aivan niin yksinkertainen toimenpide kuin voisi kuvitella. Joissakin tapauksissa se on edellyttänyt myös muutosta kampiakselin värinänvaimentimeen, joka sijaitsee yleensä moottorin etupäässä käyttöhihnapyörän yhteydessä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti