(anti-lock braking system) on järjestelmä, joka estää ajoneuvon pyöriä lukkiutumasta voimakkaassa jarrutuksessa. Lukkiutumisen estäminen säilyttää ajoneuvon ohjattavuuden kovasta jarrutuksesta huolimatta. ABS-järjestelmä on Boschin kehittämä ja siitä on muodostunut yleisnimitys kaikille lukkiutumattomille jarrujärjestelmille.
ESP:
Ajonvakautusjärjestelmä on ajoneuvoissa oleva järjestelmä, joka korjaa kuljettajan tekemiä ohjausvirheitä elektroniikan ja fysiikan lakien mahdollistamissa tapauksissa. Tyypillisiä ohjausvirheitä ovat liian suuri tilannenopeus, yli- tai aliohjautuminen tai auton lähteminen heittelehtimään. Järjestelmä pyrkii palauttamaan auton kuljettajan valitsemalle ajolinjalle käyttämällä yksittäisten pyörien jarrutusta ja säätelemällä moottorin vääntömomenttia.
MSR:
On vääntömomentin hallintajärjestelmä joka estää pyörien lukkiutumisen moottorijarrutuksessa säätämällä elektroniikan avulla moottorin tuottamaa vetoa. Mikäli pyörät pyrkivät lukkiutumaan moottorijarrutuksessa MSR tasaa kierroksia hetkellisesti.
BAS: on jarruassistenttijärjestelmä joka tunnistaa antureiden ja tietokoneiden avulla, milloin tarvitaan suurempaa jarrutustehoa, kuin kuljettaja pystyy jarrua painamaan. Jarruassistentti lopettaa jarrutuksen vasta, kun se on todennut hätäjarrutuksen tarpeen päättyneen.
EBD: Eli elektroninen jarruvoiman jako on järjestelmä, joka jakaa jarrutusvoimaa elektronisesti etu- ja takapyörien välillä. Valmistajat käyttävät järjestelmästä erilaisia nimityksiä.
ABD: Järjestelmän toiminta perustuu ABS-pyöränantureiden välittämiin signaaleihin. Mikäli jokin vetävistä pyöristä pyörii nopeammin kuin muut, niin se sutii. Tällöin ABS-ohjainyksikkö käyttää ABS-hydraulipumppua ja ohjaa paineenalaista jarrunestettä sutivalle pyörälle. Pyörän jarru aktivoituu ja tasaa pyörien pyörimisnopeuseroa samalla akselilla, aikaansaaden tasauspyörästön lukko-efektin.
ASR: On luistonestojärjestelmä jolla tarkoitetaan autossa olevaa järjestelmää, joka estää vetävien pyörien luistamisen kiihdyttäessä. Järjestelmällä pyritään saavuttamaan paras mahdollinen pito riippumatta alustasta. Yleisimmin käytetty termi luistonestojärjestelmästä on Traction Control. Etenkin saksalaiset valmistajat käyttävät kuitenkin alkuperäistä lyhennettä ASR.
DSTC: On ajonvakautusjärjestelmä joka on sama kuin ESP- järjestelmä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti