Otto moottorissa mäntä tekee ylös-alas liikettä sylinteriputkessa. Mäntä on kytketty kiertokankeen ja kiertokanki kampiakselille. Männän yläpuolella olevaan palotilaan tulee imu- ja pako venttiilit, jota nokka-akseli liikuttaa auki ja kiinni kampiakselin voimalla. Kampiakselilta voima siirtyy jakohihnan ja hihnapyörien välityksellä. Nokka-akselin hihnapyörä on aina puolet isompi kuin kampiakselin hihnapyörä. Palotilaan tulee myös sytytystulppa, joka antaa kipinän polttoaine ilma seokselle.
Otto moottorissa on 4 tahtia, jotka ovat: imutahti, jossa mäntä liikkuu alas ja imuventtiili on auki, tällöin syntyy alipainetta, jolloin bensa ilma seosta virtaa sylinteriin. Seuraavana tulee puristustahti, jolloin mäntä liikkuu ylös ja molemmat venttiilit ovat kiinni, tällöin seos purituu kokoon. Seuraavaksi tulee työtahti, jolloin sytytystulppa antaa palotilassa kipinän, joka sytyttää kokoon puristetun bensa ilma seoksen, jolloin palavat kaasut laajenevat nopeasti ja pakkottavat männän liikkumaan sylinterissä alas. Viimeisenä tulee poistotahti, jolloin pakoventtiili on auki, mäntä liikkuu ylös ja työntää pakokaasut ulos pakovettiilistä. Näin mäntä pyörittää kampiakselia, josta pyörimis energia siirtyy vaihteiston kautta vetoakseliin ja pyörille.
Venttiilikoneiston osat:
- Venttiilit
- Venttiiliohjaimet
- Venttiilijouset, jousulautaset ja lukot
- venttiilinnostimet
- avaajavivusto
- välyksensäätöosat
- nokka-akseli laakereineen sekä
- nokka-akselin käyttölaitteisto eli jakopää
- Männät renkaineen
- Männäntapit
- kiertokanget laakereineen
- kampiakseli
- vauhtipyörä
- Hihnapyörä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti